BEKA-BILLAH



BEKA-BİLLAH NEDİR ? Tasavvufda fenafillah'ın bir sonraki aşamasıdır. fena fillah allah'ın varlığı içinde yok olmak iken beka billah, allah'ın varlığında sonsuz yaşama ulaşmaktır. VE MAKAMLARI VARDIR.



CEM MAKAMI: Burada hak zahirdir. Apaçık görünür demektir. Hak zahir- halk batın olarak düşünülür anlaşılır. halk batın: halk gizli demektir: halk yok olarak anlaşılmamalı.
Allah'ın celal yönü bilinir.


HAZRETUL CEM MAKAMI
: Burada da hak batın- halk zahir olarak düşünülür-anlaşılır. 
Halk açıktadır hak gizlidir: hak yok demek değildir gizlidir.Fark aşk kesretşeriat makamı?. Gibi isimleri de vardır. Allah'ın cemal yönü bilinir.


CEM'ÜL CEM MAKAMI
: Burada hem hak hem de halk zahirdir. Aynı anda hem Allah hem de halk
Görünmektedir. M iraç'ın gerçekleştiği-tamamlandığ makamdır. Burada insan tamamlanır. Gerçek kul olmak burada gerçekleşir. Kemale ermek burada gerçekleşir. Allah tam olarak anlaşılmıştır. Buradan öteye insanın gideceği makam yoktur.




Zâhirde fenâ, kuldan her türlü kötü huyun gitmesi, bekâ da her türlü iyi huyun kalmasıdır. Hakîkatte ise fenâ, kulun kendi sıfatlarından yok olup, Allah'ın kendisinden istediği şeyde bâkî olmasıdır. Fenâ, kulun kendi hâllerinden geçip, hâlleri evirip çeviren Allah ile bâkî olmasıdır. (Sülemî, Tasavvufun Ana İlkeleri, s.33.)






Cüneydi Bağdâdî (k.s.) fenâyı üç mertebeye ayırır: 

Birincisi: Amellerini yaparak, cehd ve gayret sarfederek, nefsine muhâlefet ederek ve onu istemediği amelleri yapmağa zorlayarak kötü sıfatlardan, huylardan ve tabiî özelliklerinden fânî olmaktır.

İkincisi: Hakk'ın senden istediği şeye uymak, seninle onun arasında hiç bir vasıta kalmamak, her şeyden kesilip sırf O'na teveccüh etmek için ibâdet ve taatlardaki zevk alma düşüncelerinden fânî olmaktır.
Üçüncüsü: Vecdin mertebesinde Hak şahidi (nuru) galebe edince, artık Allah'ı müşâhedeye ermenin farkına varmaktan da fânî olmaktır. İşte o zaman sen fânî bâkîsin. Fizikî varlığın (resmin) kalır, ama ismin (ferdiyetin) kalkar, artık sen başkasıyla var olursun.




"Sizin yanınızda olan fânîdir, Allah'ın nezdinde olan ise bâkîdir." (Nahl, 16/96).
"Yeryüzünde olan her şey fânîdir. Zü'l celâl ve'l ikrâm olan Rabb'ının yüzü ve zatı ise bâkîdir." (Rahmân, 55/26, 27).

0 yorum:

Yorum Gönder